Pædagogiske aktiviteter

Dagligdagens struktur

7:30 Dyregaarden åbner. Velkommen til, dejligt at se jer 🙂

8:30 Formiddagsmad

9:00 Vores aktiviteter starter

11:00 Frokost og middagslur

14-14:30 Børnene vågner

15:00 Eftermiddagsmad

15:30 Leg i haven

16:00 Dyregaarden lukker. Vi siger mange tak for i dag. Glæder mig til at se jer igen i morgen 🙂

Årsplan 2024

Januar: Teamet er frost/sne og fugle. Vi laver fx fuglemad

Februar: Vi laver pynt og holder fastelavnsfest

Marts: Vi finder dyrespor og går på jagt efter skovens dyr

April: Påske. Vi sår karse og laver påskepynt

Maj: Vi planter blomster og urter og finder blomster, som vi laver dekorationer af

Juni: Sommerfest. Vi går på jagt efter kriple-kraple dyr i skoven for at se dem på nært hold

Jul/August: Vi fisker efter vanddyr i søerne

September: Vi samler kastanjer for at lave kastanjedyr og -halskæder

Oktober: Temaet er vand og regn. Vi laver halloweenpynt med græskar

November: Temaet er blade og vind. Vi samler blade og laver naturmalerier og bladaftryk

December: Vi holder julefest. Vi laver julebagning, pynt og hjemmelavede gaver

Jeg arbejder ud fra den styrkede pædagogisk læreplan

I 2018 kom der en ny dagtilbudslov og med den kom den styrkede pædagogiske læreplan, som jeg bruger som redskab til at arbejde med og følge op på de pædagogiske læringsmiljøer. Den skaber kvalitet i børnenes hverdag, som f.eks. samspil mellem børnene og jeg, forældresamarbejde og de fysiske rammer eller “hverdagens rytme”. Kernen i den pædagogiske læreplan kaldes det fælles pædagogiske grundlag og er fundamentet for alt det pædagogiske arbejde som foregår fra barnet bliver afleveret om morgen indtil det blever hentet om eftermiddagen.

Det fælles pædagogiske grundlag består af ni elementer: Leg, læring, børnefællesskaber, pædagogiske læreplaner, forældresamarbejde, børn/udsatte positioner, sammenhænge, børnesyn, dannelse og børneperspektiv.

Leg : Legen er en grundlæggende del af børnenes læring og udvikling. Den fremmer barnets sociale og sproglige udvikling og stimulerer nysggerighed, fantasi og virkelyst.

Læring : Børn lærer og udvikler sig ved at udforske med krop og sanser, samt ved at undre sig og stille spørgsmål. Læringen foregår i en vekslen mellem lege, som børene selv tager initiativ til, planlagte aktiviteter og i rutinesituationer fx frokost. Læringssynet ses i forhold til barnets sociale, kropslige, emotionelle og kognitive udvikling.

Børnesyn : Børnesynet er, at barndommen har værdi i sig selv, og derfor inddrages børneperspektivet ved at følge barnets spor og at undersøge, hvad barnet undrer sig over eller er optaget af.

Forældresamarbejde : Forældresamarbejdet handler om barnets læring dvs. om at sikre at barnet oplever gode sammenhæng mellem deres liv i pasningsordningen og derhjemme. Samarbejdet foregår i mange forskellige situationer f.eks. når barnet bliver afleveret eller hentet, når der er individuelle samtaler eller forældrearrangementer. Forældresamarbejdet er med til at styrke jeres barns trivsel og udvikling, børnefælleskabet og børnenes oplevelse af sammenhæng.

Ud over redskabets kerne, som er det fælles pædagogiske grundlag, er der seks læreplanstemaer, som beskriver vigtige og konkrete områder for børns kropslige, sociale, følelsesmæssige og sproglige læring og udvikling. Barnets læring handler om at støtte barnet i dets gå-på-mod, nysgerrighed og mod på at indgå i fællesskaber. Der er tale om et bredt læringssyn, hvor læring finder sted i legen, i rutinen som froksten og når der er planlagte aktivteter. Læreplanstemaerne skal ses i samspil med hinanden.

Læreplans temaer:

  1. Alsidig personlige udvikling
  2. Social udvikling
  3. Kommunikation og sprog
  4. Kultur, æstetik og fællesskaber
  5. Natur, udeliv og science
  6. Krop, sanser og bevægelse